Egy fejvadász blogja

"Mindennapi munkám során gyakran találkozom emberekkel..."

Utolsó kommentek

Trükkös kérdések

2008.07.01. 22:06 Hunter Milo

Tuskó kommentjére sikerült válaszom megint meghaladja a komment kereteit, ezért ide ömlesztem azt, ami eszembe jutott:

Igazából nem is a kérdés vagy a válasz maga a lényeg, hanem a "hogyan" :) A legtöbben képtelenek jól hazudni, és előbb-utóbb kibukik a dolog egy másképpen feltett, de ugyanarra vonatkozó kérdésen. Csomó apróság van, ami egy idő után már rutinból feltűnik.

Amit én/mi eljátszunk néha, a jó zsaru/rossz zsaru történet, amikor az egyikünk bratyizik a  jelölttel, a másik pedig kötekedős. Egyik nyomja egy látszólag helyesnek tűnő irányba, szimpatizál vele, a másik pedig lecsap rá. A lényeg számomra, hogy ne hagyjam az előre végiggondolt és begyakorolt sablont végigmondani, hanem próbáljam meg egy kicsit "megizzasztani" az embert.

 

Referenciaellenőrzésnél ugyanezzel lehet operálni. Akit a jelölted megad referenciának, az tuti kezét-lábát töri majd, hogy jót mondjon az emberedről. Viszont nem lesz tisztában a részletekkel, tehát könnyű lesz a referenciaszemélyt megvezetni, amikor be akarja neked bizonyítani, hogy embered pont az, akit keresel. "Józsi ugye egy igazi, erőskezű vezető, nem lacafacázik?" "Hát persze, a Józsi egy valóságos tyrannus, páros lábbal vágja ki a lusta dolgozókat!" Néhány mondat után " És Józsi azért gondolom egy meglehetősen filantróp típus, szociálisan érzékeny ember?" Persze hogy az lesz... de a válaszokat elemezve elég gyorsan rá lehet jönni, hogy Józsi melyik irányba testálódik inkább. Kicsit suta a példa, de remélem átment hogy mire gondolok.

Vagy... sok embernél működik, a na "végre levehetem az álarcot" dolog, amikor felállunk, és némi kis udvarias csevej közepette összecuccolnak, én meg kikísérem őket. Belőlem pedig kicsúszik a Columbo-s "jaj csak még egy kérdés...". Naivnak tűnhet, de meglepően jól működik, ilyenkor sokkal kevésbé gondolja meg a jelölt, hogy mit mondjon. Valahogy ellazulnak, ahogy Chandler mondaná a Jóbarátokból, "Ne mááá, ez ilyenkor már nem ér...". Egy interjú után pl. közölte velem a kis hölgy (miután "szakmai" okokból hagyta ott előző munkahelyét), hogy "mindegyik akkora köcsög volt, utáltam őket"... A végén felvette az ügyfél. Na mindegy.

Elszólások... Ilyen a személyes névmások használata... az ember önkéntelenül elárulja magát - egyik pillanatban még ő csinálta a projektet, tök egyedül, a másikban már ezt csinálTUK. Én próbálok mindig rámenni arra, hogy mi az, ami az elmondottakból valóban az ő teljesítménye. Ha valóban az övé, nem fogja meglepni az olyan kérdés, hogy mire a legbüszkébb, mi jelentette a legnagyobb kihívást, mi volt a legnagyobb hibája.

Mindig trükkös kérdés az (és kényes is) amikor azt firtatják miért váltottál munkahelyeket, mondjuk, másfélévente. Hacsak nem az a standard válasz, hogy "több pénzt ígértek", én azt mondom érdemesebb őszintének lenni. Inkább, mint hogy azt érezzék ki a válaszodból, hogy valamit elhallgatsz. Nemrég volt egy jelöltem, aki egyszerűen nem bírta elmondani, hogy mi volt az a konfliktus, ami miatt úgy mondott fel, hogy nem is volt másik állása. Próbált nagy vonalakban beszélni róla, de érezhető volt, hogy a lényeget nem tárta fel, mint ahogy az is, hogy ezek a konfliktusok megviselték. Ez valahogy hiányérzetet hagy az emberben, és máris nem továbbítod olyan szívesen az anyagát. Szerintem sokan vagyunk úgy, hogy értékeljük az őszinteséget (persze megfelelően megfogalmazva, nem úgy, ahogy a fentiek), ha valaki bevállalja, és pár mondatban meg is fogalmazza, hogy mi volt a gond. 

Végül, de nem utolsósorban, szerintem az abszolút trükkös kérdés az, hogy mi az a minimum pénz, amit szeretnél megkeresni. Ezt lehetőleg telefonon, még mielőtt egyáltalán tudnád, hogy miről van szó pontosan. (Ezt részben azért kérdezik, hogy időt spóroljanak, részben azért, hogy ha meghallod jónevű gazdag cég nevét, akkor ne emelkedjen az árfolyamod túlságosan). Ez lesz később az ügyfél felé a fizetési igényed, aztán majd csodálkozol, amikor erről kapsz ajánlatot. Én így kerülném ki a kérdést: A fizetési igényem nettó/bruttó x százezer Ft, de a pozíció közelebbi megismerése kapcsán ez alkudható. Ha nagyságrendileg beleférek a keretbe, akkor ez ne legyen akadály.

Ha 600 ezer a maximum amit fizetni tudnak, és te 800-at mondasz mint minimum, akkor nem fognak behívni. Az eltűrt különbség azért a nagyságrendektől is függ, meg a bónusztól, amit a cég tud neked fizetni. Gáláns dolog elmondani, hogy mennyit keresel most, és erre varrjanak gombot (vagy adjanak ajánlatot), de nézett már nagyot jelöltem (és én is), amikor a nagy multicég hr-ese pár ezer Ft-on próbált alkudozni. Persze szerencsére ez a ritkább, és szerintem azért jó benyomást kelt nyílt kártyákkal játszani.

Így elsőre ennyi jut eszembe a trükkökről. Még meggondolom hogy a jobb kártyáimat felfedjem-e, bár a blogom látogatottsága azt mutatja, hogy igazán nem kell aggódnom :)))))

9 komment

Címkék: referencia info motiváció kérdés állásinterjú fizetés őszinteség ellenőrzés váltás fejvadász trükkös igény oka

A bejegyzés trackback címe:

https://fejvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr16548745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tusko 2008.07.02. 19:54:19

Köszönöm!

CSuda jó ezt látni kicsit a másik oldalról. Főleg belegondolni, hogy miképpen hatnak az én sutaságaim ezekben a helyzetekben.
Már majdnem mindegyik felsorolt szituációval volt dolgom (lehet hogy egymással is találkoztunk már)
Alapvetően én ösztönösen csinálom ezeket a dolgokat.Nem szeretem túlkészülni a helyzetet. Néha olyan nagyszerűen működik... :)

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.07.02. 22:38:54

Az is lehet :) Neked mik a benyomásaid az eddigi interjúid alapján? Gondolkodom egy íráson a fejvadász szakmával kapcsolatos problémákról, a gondom azonban az, hogy kevés elsőkézből származó infóm van.
Én is amellett vagyok amúgy, hogy alapvetően az őszinte fellépés az, ami a legjobb minden érintettnek, de nehezen tudnám meghatározni, hogy ahogy te fogalmaztad, mennyire "csapkodjuk nyers tényekkel" egymás, illetve az ügyfél orcáját, illetve mennyire adjuk el magunkat. Én abban hiszek, hogy ezt minden oldalról csak korrektül érdemes csinálni, hogy valami érték is származzon a dologból.

Tusko 2008.07.03. 12:24:12

Én éppen most találkoztam egy nagyon korrekt csapattal. (vörösmarty tériek)
De volt már leereszkedően túlszigorú (persze voltam én pályakezdő, de azért nem kellene éreztetni hogy micsoda egy kis béna kezdő vagyok) és volt doboztologató semmihezsemértő.
Olyan szép tág és sokszereplős a piacotok...

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.07.04. 20:11:31

Hm...Csak nem éppen álláskeresőben Tuskó? :) Vagy csak levadásztak?
Egyébként szvsz erre a szakmára is az igaz, mint mindegyik másikra, csak itt "frekeventáltabbak" az emberek.

Tusko 2008.07.04. 20:33:40

Ha érdekel, akkor privátiban.
De semmi különleges.

DrLEEi 2008.08.27. 15:13:34

Üdvözlet!

Olvasgattam már ez előtt is a blogot,és jókat mulattam,főleg mikor magamra ismertem néhány szituáció leírásánál..:-)No és persze tanulságos is a téma.
Most ehhez az "őszinteség" témához szólnék hozzá.
Magam elég szókimondó őszinte embernek tartom magam,és őszintén szólva elég rosszak a tapasztalataim ezzel kapcsolatban.
Több problémám volt már ezzel,volt hogy munkahelyet is vesztettem az "őszinteségem" miatt..vagy volt hogy éppen nem kaptam meg egy állást,pedig tudtam hogy ha valami elvárt választ adnék,jobb esélyeim lennének.
Közvetlen környezetemben is láttam olyan példát,hogy az illető a csillagokat lebeszélte az égről,és megkapta a munkát,pedig valós szaktudás nem állt a háttérben...
Én ezeket mindég megdöbbenésel nézem/figyelem,mert magam nem mernék elvállalni olyan munkát amihez nem értek..
Mégis azt látom,hogy az ilyen emberek tudnak érvényesülni.
Összeségében manapság kevésnek látom azt ha valaki ért ahhoz amit csinál,kell hozzá megfelelő manedzsment is,és némi pozitív fűszer egy interjúnál.

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.09.02. 17:05:39

Abban egyetértünk hogy kell a pozitív "fűszer" az interjún. Sajna ott is el kell tudni magad ahol nem értékesítőnek vesznek fel :) Az is igaz, hogy nem lehet mindenben igazat mondani - mert akkor azért néznek hülyének.
Az én fejemet is megveregetik néha, de idealista módon én mindig azt hajtogatom, hogy aki keres az talál, majd csak belefutsz abba a munkahelybe, ahol olyan embert keresnek mint te.
Köszönöm a hozzászólást :)

Antosz 2008.09.05. 19:55:08

Én másfél év után találtam egy olyan állást, amit szívesen elvállaltam. Magas igényeket támasztottam, de nem pénz tekintetében. Annyira spéci szakterület, hogy nem tudok válogatni, mert mégcsak nem is keresnek ilyen embereket.

Az egyik stratégiám az volt, hogy amennyire lehet őszinte leszek az interjún. Azt tapasztaltam, hogy ők is azok. Az előző munkahelyemen rossz stratégia volt a szókimondás, ezért most olyat kerestem, ahol ezt értékelik. Eddig jó, bár még nem járt le a próbaidőm. :)

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.09.08. 13:18:21

Ez jó :) Sok embernek én is ezt javaslom. Meg azt, hogy dolgozzon úgy, hogy bármikor tiszta lelkiismerettel tudjon kiállni saját magáért.
süti beállítások módosítása