Ahogy ígértem, íme a folytatás. Nem a rövidke bejegyzések közé tartozik.
Attila története:
"Az elmúlt 10 évben a marketing-kommunikációs szakmában töltöttem, ahol a marketing stratégiák, a márka-életciklus, márkaépítés és menedzselés területén értem el jelentős sikereket, köszönhetően a szakmai alázatomnak, tudásvágyamnak és természetesen a folyamatos képzéseknek.
Azonban váltani szeretnél és az ügyfél oldalon folytatni a karrierem. A 2007-ben, az USA-ban eltöltött tanulmányaim után hazatérve elkezdtem az álláskeresést. Az elmúlt 7 hónap tapasztalatai pedig pár sorban összefoglalva:
- Ügynökségi oldali tapasztalatom van, ügyféloldali nincs, ezért nem keresnek.
- Megijednek a referenciám olvastán, ugyanakkor nem feltételezik, hogy megtanulhatóak az adott ügyféloldali munkafolyamatok.
- Azok a pályázók számíthatnak sikerre, akik önéletrajzában ua. a pozíció név szerepel mint akit keresnek. Ellenkező esetben a pályázó nem felel meg az ügyfél kritériumainak.
- A rengeteg „toborzó” cég soha nem saját adatbázisból keres, hanem a kényelmes hirdetésre érkezőkből. Sőt, egy idő után vicces olvasni ugyan annak a cégnek az automatikus válaszát, hogy eltették az anyagomat az adatbázisukba.
- Rendszeres, hogy semmilyen!!! visszajelzést nem kapok. Talán ez a legfusztrálóbb mind közül. Kivételt a külföldi pályázatok képeznek.
A szakmámban rendszeresek a tenderkiírások akár a részünkre, akár amit mi írunk ki egy feladat elvégzésére. Mi kényesen figyelünk arra, hogy az általunk meghívott cégeket megfelelően tájékoztassuk az eredmény megszületésekor, úgy, hogy amennyiben igénylik megosztjuk velük a vesztés számunkra is ismert okait.
Gondolom egyértelmű, hogy az utolsó pont miatt döntöttem úgy, hogy a kapcsolataimat kihasználva, az adott cég elé kihelyezem a rövidített önéletrajzom a meghirdetett Marketing Advertising Manager pozícióra. Természetesen nem tudhattam, hogy az állásra időközben megtalálták a jelöltet és már csak a szerződés aláírása van hátra, aminek a fényében egyesekben elkeseredett próbálkozásnak tűnhet a projektem.
[...] A másik, ami a szemszögemből érdekesebb, hogy egy marketing szakember mennyire lehet kreatív és újszerű egy pályázati jelentkezésnél. Azt hiszem, a jól megírt önéletrajz ma már kevés. Nem állítom, hogy egy könyvelőnek is többet kell nyújtania és akár én is minden pályázatomhoz valami eredetit teszek hozzá, de szükség van „ön-pr-ra”. A marketing vezetői pozíció bizalmi állás ezért várható, hogy cégen belülről érkezik a kiválasztott. Ez ugyan felvet szakmai kompetencia kérdéseket, de ami engem foglalkoztat, hogy vajon nekem milyen esélyeim vannak."
Az én válaszom:
[...]
A tapasztalatodról: behívnak interjúkra? Azért kérdem, mert kíváncsi vagyok, tényleg a valódi indokokat kapod, amikor elutasítják a pályázatod? Ezt az önéletrajzodból is látják előre, tehát ha ezt interjú után közlik, más a valódi oka. Ha hét hónapja keresel állást, mennyire aktív ez a keresés?
Az én benyomásom eddig az volt, hogy sokszor kifejezetten szeretik az ügynökségi oldalról jövő embereket, szélesebb a látókörük, sokkal többet dolgoztak sokkal feszítettebb munkatempóban, és van egy ún. pörgős-tanácsadós attitűdjük. Fordítva szerintem sokkal nehezebb a váltás.
A többi igazából a HR osztályokról/személyzeti tanácsadókról és az ott dolgozók hozzáértetlenségéről szól. Ma mindenki fejvadásznak hívja magát, de a szakma nagyon híg. Sok cégnek még adatbázisa sincs, ha van, az is amatőr, ezért nem kapsz visszajelzést (meg mert nem érdekli őket). Akkor a multin belüli HR osztályokról ne is beszéljünk, ahol sok helyen csak most alakulgat a professzionális toborzás, az önéletrajzok elmentése, és a HR kiléphet a pusztán adminisztratív szerepből. Nos, nem szépítem, a legtöbb helyen arrogáns, frusztrált nőszemélyek ülnek, és sajna egész más szemmel tekintenek rád, mint mondjuk a marketing osztály, vagy a szakmai vezető tekintene. Az éremnek természetesen másik oldala is van, de ezt most hagyjuk. Az út ezen keresztül vezet, és az is tipikus, hogy nem mondanak le téged addig, amíg a befutó jelölt el nem kezd dolgozni.
Még egy dolog, ami miatt nehezebb lehet állást találnod, de ez lehet téves meglátás veled kapcsolatban. Nem tudom hogyan adod elő magad, de itthon sokszor félnek a tehetséges, ambiciózus, és dinamikusan gondolkodó emberektől. Veszélyesnek érzik őket, rizikósnak. A HR-re tipikusan jellemző ez a gondolkodás - safe choice mindenekelőtt.
Amit mondtál, hogy számodra az lenne érdekesebb, kreatív szakemberként mennyire elég egy önéletrajzot elküldeni. Én úgy gondolom, hogy - itthon legalábbis - nincs olyan szintű túljelentkezés a pozíció szempontjából megfelelő középvezetőkből, hogy azt mondanák, annyi a jó önéletrajz, inkább csak a felét hívjuk be. Mi legalábbis állandóan hiánnyal küzdünk a cégnél. A jó marketinges, akinek volt lehetősége önállóan gondolkodni, és nem egy felelőtlen link alak, szerintem iszonyú ritka.
Kreatív szakemberként szerintem egy reklámügynökségnél nagyobb sikert értél volna el ezzel a húzással, mint egy begyepesedett HR-nél - ez egyértelmű.
Az általam látott marketinges cv-k kreativitása kimerült a fotosoppolt fejlécben. Na mindegy.
Én úgy érzem, kicsit talán "nyugatias" az attitűdöd, ami szerintem tök jó, de lehet megijedtek tőle eddig?
Csak tippelgetek, mert nem ismerem bővebben a fejleményeket.
Azt meg ne nagyon várd, hogy őszinte visszajelzést kapsz. Fehér holló.
folyt. köv. megintcsak
Utolsó kommentek