Egy fejvadász blogja

"Mindennapi munkám során gyakran találkozom emberekkel..."

Utolsó kommentek

Motiváció = pénz (?)

2008.10.18. 14:11 Hunter Milo

A minap járt nálam egy jelölt egy nehéz keresésünk kapcsán, akinek nagyon örültünk, mert szakmailag tökéletes volt, hajlandó volt költözni, stb. Egyetlen problémánk volt csak…  Ugye az interjúztatót kevés dolog érdekli jobban, mint a váltás oka a munkahelyek között. Ez önmagában nagyon sokat elmond a jelöltet mozgató világképről. Szóval, jelöltünk mondandója kb. így szólt: „…innen eljöttem, mert átcsábított egy másik cég… amonnan végül azért jöttem el, mert annyival több pénzt ajánlottak, hogy; … emitt ellenállhatatlan ajánlatot kaptam…”

Itt jön az alapvető probléma. Az ember általában magától értetődőnek veszi, hogy pénzből élünk, sokat számít, hogy legyen anyagi megbecsülés is. DE a probléma azokkal a jelöltekkel, van akik kizárólag pénzért váltanak, így úgy tűnik, bármikor továbbugranának egy jobb ajánlat miatt. Tegye fel az egerét az, aki szívesen felvenne a cégéhez egy ilyen embert.

Gondoljuk végig – nézzünk meg egy jó vezetőt. Ugye, ő hatalmi pozícióban van a vállalatnál. Embereket, feladatokat irányít, sok függ tőle. Ha felelőtlenül lép le, akkor óriási veszteséget okozhat. Az ideális exit a felelősség átadásával jár – legyen ez utód kinevelése, közös megegyezés a menedzsmenttel, mindkét fél számára elég idővel ahhoz, hogy gördülékenyen alakuljanak a dolgok. Tisztában vagyok azzal, hogy ez a nagyon ideális eset.

Az én meglátásom szerint egy embert ne csak a pénz motiváljon. Ha csak ez számít, akkor ott valami nem stimmel. Ezért darabokra szedhettek, de számomra ez annak a jele, hogy az illető gátlástalan pozícióvadász, és semmilyen értékteremtésre nem képes.

Mivel úgy gondolom, hogy ez a típus kevésbé olvasgat ilyen írásokat saját maga fejlesztésére, ezért maradjunk annyiban, hogy ez azoknak szól, akiknek vigyázniuk kell a megfogalmazással. :)

Tehát, mi következik ebből: természetesen az, hogy interjún öngyilkosság azt a látszatot kelteni, hogy minden mindegy, csak a pénz legyen több. Gondolkodjunk cégtulajdonosként.

Távol álljon tőlem, hogy hazugságra biztassak bárkit – vagy azt akarnám hallani, hogy „nem volt elég szakmai kihívás” minden egyes jelölttől. Tényleg cérnavékony a határvonal az őszinteség és hülyeség között, én inkább a politikailag korrekt megfogalmazást javasolnám. Ha túlságosan szidod az előző cégeid, az is bűzlik – kevesen veszik be hogy te voltál az egyetlen értelmes ember a volt kollégáid között.

Minden munkahelyen van konfliktus, és persze, a céged nem fog csak azért emelni neked, „mert megérdemled”, tehát lehet, hogy alulfizetett vagy, és ezért akarsz váltani. Na de ilyenkor mi a következő kérdés: megpróbáltad a főnököd figyelmét felhívni a munkád piaci értékére? És így tovább.

Az én tanácsom: próbáljuk meg vezetői/tulajdonosi fejjel végiggondolni, hogy milyen lehet az ideális munkatárs (és közölném, hogy minden viccet ismerek, ami ide vonatkozik) :). Meg esetleg azt is, hogy mi mit tehettünk volna másképpen az eddigi munkahelyeken, hol volt az, ahol nem annyira akarjuk utólag sem felvállalni a felelősséget a nem egészen baráti elválásért. Egyből látni lehet majd, hol lóg ki a lóláb :)

Ez a téma megér még egy posztot a munkáltatói oldalról is, ahol azt gondolják, hogy motiváció = pénz – pedig ez mekkora baromság.

No de kíváncsian várom a véleményeket ezzel kapcsolatban. Ti mennyire vagytok őszinték a váltás okával kapcsolatban? Kivárjátok azt a munkahelyet, ahol értékelitek az őszinteségeteket, vagy fapofával szakmai okokra fogjátok a váltást?

13 komment

Címkék: interjú hazugság pénz motiváció állásinterjú fizetés őszinteség munkahely váltás oka

A bejegyzés trackback címe:

https://fejvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr54720074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Algernon 2008.10.22. 10:22:42

Szia Milo!

Nagyon tetszik a poszt.

Huh, így belegondolva, mennyi jelöltet buktunk már el, mert az az ügyfélnél maximális határozottsággal egyértelművé tette, hogy csak a pénz érdekli. (és büszke volt magára, hogy milyen őszinte...). Szólni kellene neki, hogy NE az anyagiakat hangsúlyozza?
Egyébként a jelenlegi fizetés és az elvárt igény közötti különbség sokkal inkább jelzi az anyagi motiválhatóságot, de a munkáltatók hajlamosak reflexből felhorkanni, ha valaki csak a pénzt említi, pedig ...

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.10.22. 18:44:57

Köszönöm :)
Egyetértünk. Egy icipicit nekem az is furcsa, amikor a jelölt nem mondja meg, mennyit keres/ett az utolsó munkahelyén, csak elvárt igényt mond - ez kicsit arra enged következtetni, hogy vállalhatatlanul nagy a különbség... de ezen nem szoktam fennakadni, főleg ha reális az igény.
A munkaadók természetesen másik irányba elfogultak, ők azt nem akarják látni, hogy a jelölt is pénzből él, nemcsak ők :) Meg persze a jó embert meg kell fizetni, hogy megtarthasd.
Az pedig, hogy jelöltet mennyire lehet "polírozni", ott elég elmosódottak a határok, ez önmagában megérne egy post-ot, kíváncsi vagyok más tanácsadók mennyire csinálják.

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.10.22. 18:45:50

Sőt, a következő erről fog szólni szerintem, köszi az ötletet :)

tusko 2008.10.23. 19:52:38

Sziasztok!

Azt viszont csúnyán zokon vettem egyszer régen, amikor a fejvadász csak kérdezett az elvárt fizetésről (ráadásul még a pozíció ismertetése elött) és nem tájékoztatott, mikor majd a felét mondtam az ügyfél által megjelölt plafonnak. (igen, tájékozatlan voltam)
A szomorú az volt., hogy bár fölajánlották az állást, én nemet mondtam. (a döntésben 70% ban a kevés pénz volt a ludas)
Erre a kedves munkáltató azt kérdezé: De hát miért nem kért többet??
És még igaza is volt.
Kis segítséggel a fejvadásszal beárazhattunk volna engem...

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.10.23. 22:10:40

Szia Tuskó :) Welcome back :)
Megértem, hogy zokon vetted a dolgot. Nagyon kivételes esetben szabad viszont ilyen téren segíteni a jelölteknek, még ha hosszú távon mindkét fél érdeke diktálja a reális fizetést, hiszen előbb-utóbb a felvett ember is tájékozódik, és nem fog örülni, ha kiderül hogy a kollégái dupláját keresik annak, amit ő. Viszont a fejvadász meg az ügyféltől kapja a pénzt, leginkább az ő érdekeit képviseli, és el nem hinnéd néha mennyire spúrok, még relatíve indokolatlanul is.

váj mí 2008.10.24. 13:32:25

No, akkor konkrét kérdés, konkrét árakkal...
Én itt (Magyarországon) elsősorban adminisztratív jellegű melókra jelentkezem. Nincs túl sok tapasztalatom ezen a téren, mindössze 1 évet voltam otthon menedzser-asszisztens. (A többi 7-et más pályán futottam ;) ). No, én általában 110 és 150 e forint közötti nettó összeget szoktam megjelölni, ha erről szó esik. Ez túlzó lenne?

J-Lo 2008.10.26. 17:45:19

Fejvadászként kifejezetten illetlen dolognak tartom, ha valaki első helyen a pénzt említi a váltás okaként. Aki már pár éve az üzleti szférában mozog, az tudhatja, hogy egy fejvadász általi megkeresés kapcsán jó esélye van fizetésben is előrelépni, ezért felesleges külön hangsúlyozni ezt az igényt, és ez valóban az egyéb jellegű motiváció hiányát mutatja.

Volt már, hogy szóltam a jelöltnek, hogy az ügyfélnél majd ne terelje egyből a pénzre a szót, de nem sokat segített a figyelmeztetés...

Iron1 2008.10.27. 10:20:03

Hmmm, szerintem még az első állás előtt érdemes elolvasni legalább egy álláskeresésről szóló könyvet. A legtöbben elég értelmesen le van írva, hogy hol van az a pont, ahol rá lehet kérdezni a pénzre. Nálam mondjuk a fizetés fontos, de max. 2-3. helyen áll, szerintem fontos azt is látni, hogy minden állás befektetés is egyben, mert a következő munkahelyek függenek tőle.

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.10.28. 09:41:55

Váj mí, szerintem egyáltalán nem túlzóak az elvárásaid. Bp egyébként? Nyelvtudás? Ne akadj ki, ha van ahol kikerekedik az interjúztató szeme, keress addig, ahol ezt a pénzt hajlandóak megadni egy olyan emberért, akit odaillőnek gondolnak.
J-Lo, Iron1, egyetértünk. Viszont sokan úgy gondolják, hogy ne is tartsam fel őket még telefonon sem, ha nem egyértelmű, hogy nagyobb az ajánlott csomag. Én általában nem szoktam folytatni itt a beszélgetést, de egyszerűen van olyan szakma, ahol annyira kevés ember van, és annyira ilyen mind... privátban szívesen leírom, hogy melyik kör ez ha érdekel titeket.

váj mi 2008.10.28. 10:38:30

Hunter Milo
Igen, Budapest. A nyelvtudás meg hát, angolból vagyon felsőfokú (igaz, lejárt pár éve), de ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor a beszélt szinten én erős középfoknak mondanám. Az "anyaországom" nyelve meg ugye anyanyelvi szintű. A magyart most nem számítom ide ;)
Azért picit kiakadok, ha felsőfokú végzettséget, angol nyelvtudást, gyakorlatot, esetleg még "anyaországom" nyelvtudását is kérik, és mindezért 100 alatt ígérnek. Minimálbérből (vagy alig többől) ugyanis nem tudok albérletet és számlákat fizetni. Akkor már inkább a napi fizetésű fekete melók.

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.10.28. 17:54:03

Megértem. Pályakezdőként nekem is volt olyan, aki kiakadt a máshol teljesen normálisnak ítélt fizetési igényemre. A pénz megtárgyalása nem egy szép játék sajna, a legjobb tanácsom ugyan klisé, de legalább igaz: annyiért vállald el a melót, amennyiért úgy érzed, szívesen csinálnád. Legalábbis ha nem vagy éppen kényszerhelyzetben.

120 alatt ne add magad. Ez kb két éve volt egy átlag pályakezdő bére, még call centeresként is többet kapsz. Jóval.

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2008.10.28. 17:55:47

Ja, a 120-at nettóban értem. Minden valamirevaló asszisztensünk legombolt a cégről eddig ennyit :)

váj mi 2008.10.30. 09:05:39

Köszi, igyekszem tartani magam -fizuilag és egyébként is- ;).
süti beállítások módosítása